Historik

Vid ett årsmöte den 25 mars 1954 bildades ett ungdomsgille som fick namnet Heimbygdas Ungdomslag. Ett namn som levde kvar till 1978 då föreningens namn ändrades till Östersunds Folkdansgille.

Den 24 november 1954 valdes föreningen in i Svenska Folkdansringen. Under 1961 skedde en utbrytning som fick till effekt att Frösögillet bildades. Medlemsantalet sjönk därmed radikalt och det tog flera år innan återhämtning hade skett.

Verksamheten det första året inskränkte sig till folkmusik och folkdans. Medlemsantalet och verksamhet växte snabbt i omfång fram till ovannämnda utbrytning. De första utlandskontakterna kom 1957 då föreningen gästades av folkdanslaget Jugend Urania från Wien. Därefter har föreningen besökt många länder och besökande folkdanslag guidats runt i Jämtlands län.

Under 1958 kom studieverksamheten i gång. Den första fjällturen gjordes 1968. Under årens lopp har det förekommit julmarknader, bingoaftnar, vårmässor, ”fritt valt arbete” i skolan, försäljning av julgranar och jultallar, pensionärs- och handikappaftnar, loppmarknader, gammeldanskurser med mycket mera. Föreningens egen tidning, Heimnytt, utkom med sitt första nummer 1974.

Förutom folkdans och bygdedans har man dansat squaredance (som under många år bedrevs i stor omfattning i föreningen),”högrestånds”-danser, tango, bugg, jive, one-step, two-step med mera. Barn- och ungdomslag har funnit sedan starten 1954. Deltagarantal och aktiviteter har varierat under årens lopp. Flera grupper har funnits periodvis. Man har deltagit i resor, läger, BUS-träffar med mera. Dräkter till ungdomslagen har sytts upp iSlöjdsektionens regi i flera omgångar.

Uppgifterna är hämtade ur Jubileumsboken ”Vi blickar tillbaka på 40 händelserika år”, vilken går att få tag på hos Östersunds Folkdansgille.

I mars 2004 utkom ett komplement till Jubileumsboken. Det innehåller de senaste 10 åren.

2014 firar föreningen 60 år!